Syy miksi sinun ei kannata myydä alennuksilla

alennukset b2b myynti b2c myynti myynti Apr 30, 2024

Etsin kesäksi uusia balleriinoja. Vaatehuoneessa on kyllä Tory Burchit vuodelta 2010, jotka olivat silloin “must have” juttu. Valitettavasti ne eivät enää sovi jalkaani, joten etsin netistä uusia kenkiä.

Löysinkin yhdet kivat, mutta päätin olla silti ostamatta niitä tällä kertaa.

Miksi?

No siksi, että odotan alennuskoodia kyseiseen verkkokauppaan. Heillä on jatkuvasti jokin alennuskampanja menossa, joten en aio tehdä ostostani normaalilla hinnalla. Mitäs ovat totuttaneet asiakkaat ainaisiin alennuskampanjoihin!

Mainittakoon esimerkkinä, että esimerkiksi suomalaiset verkkokaupat By Pias ja Dopp myyvät aina normaalilla hinnalla vaatteitaan. Lukuunottamatta kausialennusmyyntejä jäämistömalleille.

Olet ehkä huomannut, että minäkään en myy valmennuksia ja palveluita alennuksilla. Uuden palvelun pilotointia tai markkinoille tuomista lukuunottamatta.

Syynä on se, että en halua totuttaa asiakkaitani odottamaan seuraavaa alennuskampanjaa tai hintaa. Muutoin saisin olla jatkuvasti tekemässä erilaisia alennuskampanjoita. 

Ei kiitos, minusta se on tosi uuvuttavaa ja raskasta. Ja lisäksi en halua rakentaa sellaista "alennustalon" brändiä.

Koska olet viimeksi nähnyt arvokkaampien brändien alennusmyyntejä? Ei ole tainnut Vuittonin Louis pitää koskaan alekamppista..

Early bird -hinnat on myös hyvin suosittuja. Mutta tiedätkö mikä huono juttu niissä on?

Kun tarjoat early bird-hinnan, niin ne asiakkaat, jotka jo odottavat palveluasi tai digituotettasi myyntiin ja ovat jo valmiiksi innoissasi sinusta ja palveluista, ostaisivat todennäköisesti ilman alennettua hintaakin.

Ne asiakkaat, joita sinä yrität saada ostamaan early bird hinnalla eivät ole todennäköisesti vielä valmiita ostamaan siinä vaiheessa kun alennettu hinta on voimassa.

Nämä asiakkaat tarvitsevat enemmän tukea ja varmistusta ostopäätökseensä, joten hukkaat tämän alennuksen niihin kuumiin asiakkaisiin, jotka jo muutenkin odottavan innoissaan palvelusi tai tuotteesi myyntiin tulemista!

Sen sijaan kannattaisi keskittyä kuljettamaan heitä fiksulla ostopolulla strategisesti suunnitellut sisällön avulla.

Joten mieti tarkoin miten itse haluat toimia alennusten suhteen. Mitään oikeaa ja väärää vastausta tähän ei ole, vaan kaikki lähtee siitä miten sinä itse haluat toimia ja tehdä.

Terkuin, 

Emma



Täällä voit tutustua palveluihin ja valmennuksiin tarkemmin.

Lue lisää

Liity VIP listalle

Vippiläisenä saat inspiraatiota ja tietoa yrittäjyydestä, yrittäjänä menestymisestä ja vinkkejä siihen miten ryhtyä yrittäjäksi.