Yrittäjyyden surulliset tarinat

Dec 21, 2022

Yrittäjyyden surulliset tarinat ja miten niiltä voisi välttyä.

 

Seuraan aktiivisesti eri yrittäjäfoorumeita ja ryhmiä. Näissä foorumeissa ja ryhmissä näkee valitettavan usein surullisia tarinoita yrittäjyydestä. Kauppa ei kulje, myyntiä ei tule, asiakkaita ei ole ja joudutaan lopettamaan toiminta kannattamattomana.

 

Ikävä kyllä todella usein kun perehdyn tällaisen yrittäjän tarinaan ja yritykseen, olisin voinut ennustaa tulevat ongelmat jo kyseistä yritystä perustettaessa. 

 

Näiden surullisten tarinoiden vuoksi olen omalta osaltani nyt tässä tilanteessa. Auttamassa tulevia yrittäjiä välttämään näitä perusvirheitä.

 

Maailma on täynnä yrityksiä, jotka on perustettu ilman minkäänlaista tausta - ja pohjatyötä.

 

Vuosien varrella on omaan sydämeen sattunut kerta jos toinenkin kun olen nähnyt uusien yritysten tulevan markkinoille ja jo kaukaa on voinut nähdä miten nyt on laskelmat unohdettu tehdä kokonaan tai muuten vain on unohdettu varmistaa omat kilpailutekijät kuntoon.  

 

Kilpailua ja kilpailijoita ei tarvitse pelätä, mutta ihan perusasioihin kuuluu kuitenkin miettiä miten sun bisnes eroaa muista vastaavista bisneksistä. Jos et eroa mitenkään muista toimijoista ja pahimmassa tapauksessa kopioit kilpailijoiltasi kaikki ideat, tulee yrittäjyydestä kivikkoinen ja lyhyt tie.

 

Jos ansaintalogiikka on mietitty pieleen, se on tehty vähän sinnepäin tai jätetty kokonaan miettimättä, on epäonnistuminen hyvin paljon todennäköisempää kuin jos nämä asiat olisi mietitty etukäteen kuntoon.

 

Usein unohdetaan ihan perus matematiikka: paljonko pitää saada myyntiä / pvä, jotta voit kattaa edes kiinteät kulusi. Montako maksavaa asiakasta se tarkoittaa /pv sun hinnoittelulla. Ja sitten vielä sama ajatusleikki siten, että siitä yhtälöstä jää vielä sinulle palkkaa maksettavaksi.

 

Ei tarvitse olla edes matemaatikko näitä yhtälöitä laskiessa. Minäkin seiskan matikalla pärjään aivan riittävästi tämän tason matemaattisten yhtälöiden parissa.

 

Joskus nämä yhtälöt ovat alkujaankin jo ihan mahdottomia. Suomi on pieni maa ja volyymibisnestä on erittäin hankala saada täällä toimimaan. 

 

Palvelusi tai tuotteesi matala hinta = tarvitset volyymia. Suomessa ei asiakaskuntaa loputtomasti ole, joten volyymiin ei kannata luottaa. 

 

Kansaivälistyminen on sitten asia erikseen. Jos havittelet volyymibisnestä ja kansainvälistymistä, varmista, että sulla on pakka kunnossa. Siihen projektiin saa nimittäin heitellä euron jos toisenkin perään…

 

Jos yrittäjä ajattelee elävänsä 49€ maksavan verkkokurssin voimin, tulisi tämän yrittäjän myydä 100 kurssia kuukaudessa, jotta hän voisi laskuttaa kuukaudessa 4900€. Tästä veroihin, alveihin ja yel- kuluihin voit laskea karkeasti noin puolet. 

 

Aikamoinen kurssi täytyisi olla, jotta Suomen kokoisessa maassa pääsisi sadan kurssin kuukausimyynteihin. Tällainen kurssi menestyisi ainoastaan yhtenä lisäpalveluna tai sisäänheittotuotteena. Mutta bisnestä sillä ei tehtäisi.

 

Jos puolestaan myisit omaa osaamistasi 40€ tuntihintaan. Joutuisit tekemään 25 tuntia viikossa laskutettavaa työtä, jotta voisit laskuttaa kuukaudessa 4000€. (Käteen tästä jäisi karkeasti 2000€). Sinulla jäisi vain viisi tuntia työaikaa tehdä muita hallinnollisia töitä, kuten laskutusta, kirjanpitoa, markkinointia, somea, myyntiä jne. Se viisi tuntia ei riittäisi mihinkään..

 

Tämä tarkoittaisi automaattisesti niskalimassa töiden painamista yötä myöten tai pientä laskutusta.

 

Sen sijaan jos tuplaisit tuntihintasi, alkaisi yhtälö näyttämään jo hieman paremmalta. Viikottainen tuntilaskutusta vaativa työ putoaisikin 12,5 tuntiin, ja ja sinulle jäisikin runsaasti aikaa hoitaa myös yrityksesi muita tehtäviä.

 

Kivijalkayrityksistä esimerkkejä riittäisi yllin kyllin. Kivijalkayrityksissä perusvirheisiin kuuluu aivan liian kallis liiketila ja liian positiivinen odotus asiakasmääristä. 

 

Jos esimerkiksi vohvelikahvila vuokraa 10 000€ / kk maksavan liiketilan (aivan normaali hinta kauppakeskuksen liiketilasta keskikokoisessa kaupungissa). Ja asiakkaan ostoksen keskihinta on 8€. Pitäisi baarissa käydä päivittäin 42 keskiostoksen maksavaa asiakasta, jotta edes pelkkä liiketilan vuokra olisi maksettu. Ja tämä on laskettu sillä yhtälöllä, että kahvila olisi auki 7 päivää viikossa. Saati siihen päälle vielä raaka-aineiden kulut, muut sivukulut, henkilöstö yms.. Siinä pitäisi vohveleita myydä sellainen määrä, että koko keskikokoisen kaupungin asukkaat saisi käydä joukolla tukemassa yrittäjää..

 

Monet ikävät tarinat oltaisiin voitu välttää, jos ennakkoon olisi tehty edes jonkinlaista markkinatutkimusta, varmistettu kysyntää joltakin muultakin kun vain puolisolta ja omalta äidiltä. Laskettu katteita kuntoon ja varmistettu ihan yksinkertaiset yhtälöt toimiviksi.

 

Älä missään nimessä pelkää virheitä ja epäonnistumista, mutta ennakoi asioita ja tee kunnolla tausta -ja pohjatyö. Pyydä siihen apua, jos olet itse epävarma tai sulla ei ole aikaisempaa osaamista tai kokemusta. 

 

Se on loppupeleissä pieni investointi yritykseesi ja se säästää tuhansia euroja kun vältät yritystoimintasi pahimmat sudenkuopat sen avulla.

 

Toivottavasti sinä tulevana yrittäjänä toimit fiksusti ja vältät nämä sudenkuopat. Jos nämä asiat pelottaa ratkaista yksinään, ota yhteyttä niin katsotaan miten voisin auttaa sua parhaiten pääsemään alkuun 🙂

 

 

Täällä voit tutustua yrittäjyysvalmennuksiin tarkemmin.

Lue lisää

Liity VIP listalle

Vippiläisenä saat inspiraatiota ja tietoa yrittäjyydestä, yrittäjänä menestymisestä ja vinkkejä siihen miten ryhtyä yrittäjäksi.