Virheiden pelko yrittäjänä

May 02, 2024

Älä turhaan pelkää tehdä virheitä

Onko sinulle koskaan käynyt niin, että painat "lähetä" -painiketta ja paniikki iskee juuri, kun viestisi on jo matkalla vastaanottajille? 

Tiedän, ei mikään mukava hetki se..

Nykyään somessa tai Whatsappissa virheellisen viestin poistaminen on helppoa, mutta suuren sähköpostilistan tapauksessa tilanne on hieman eri. Kun viesti on lähtenyt, sitä ei voi enää perua...

Tässä kohtaa voi vain toivoa, että virhe ei olisi kovin kohtalokas... ja että saamme anteeksi mahdolliset mokat…Kun lanseerasin valmennustani viimeksi maaliskuussa, mulle tapahtui juuri näin. Lähetin monia viestejä muutaman viikon aikana, osa niistä onnistuneita ja osa ei niinkään.

Mutta yksi viesti nousi ylitse muiden - viesti, joka sekä vihastutti että rikastutti.

Kyseessä oli viesti, joka toi myyntiä - huimat 8000 euroa päivän aikana. Juuri se viesti, jonka lähettämistä kaduin melkein heti. 

Ajattelin viestin sisältöä mielessäni täysin toisin, mutta sen sävy muuttuikin ihan erilaiseksi mitä tarkoitin -  ja kaikki johtui vain yhdestä huonosta sanavalinnasta.

Useimmat vastaanottajat ymmärsivät viestin tarkoituksen oikein. Mutta osa sai siitä täysin erilaisen kuvan kuin mitä tavoittelin. Kirjoitin viestissäni  "pahoillani", vaikka olisi pitänyt kirjoittaa  "harmissani".

Tämä pieni sanavalinta muutti koko viestin sävyn ja aiheutti ärtymystä joissakin vastaanottajissa. En halunnut herättää tällaisia tunteita.

Toisaalta, tämä sama viesti toi minulle suoraa myyntiä sen 8000 euroa. Mutta se myös maksoi minulle muutaman tilaajan VIP-listaltani.

Olisinko muuttanut viestiä, jos olisin huomannut huonon sanavalintani ajoissa? 

Kyllä olisin. Vaikka se toikin 8000 euron myynnit ja positiivisia reaktioita asiakkailtani, niin en halua tehdä sitä omien arvojeni vastaisesti.

Olisin tarkistanut sanavalintani uudelleen, jos olisin huomannut ajatusmokani ajoissa. 

Asiakkaiden tyytyväisyys on minulle ensiarvoisen tärkeää, sillä vain tyytyväiset asiakkaat varmistavat kestävän yrittäjyyden.

En kirjoita miellyttääkseni kaikkia, mutta en myöskään halua loukata ketään. Siispä sen vuoksi tämä asia todella vaivasi minua.

Pahoittelin sanavalintaani jälkikäteen ja tulin siihen tulokseen, että me kaikki teemme virheitä - se on osa kasvua ja eteenpäin menemistä.

Jatkan viestien lähettämistä, vaikka en olekaan täydellinen kirjoittaja. Teen huonoja sanavalintoja, teen kirjoitusvirheitä ja kielioppini ei ole parhaasta päästä. Pyrin kuitenkin aina välttämään ketään loukkaamasta.

Virheiden pelko yrittäjänä on turhaa, sillä niitä tulee kaikille joskus vastaan. Mutta mitäs sitten, jatketaan vain hieman viisaampana eteenpäin.

Toivon tämän esimerkin myötä myös sinulle aimo annoksen rohkeutta tuottaa sisältöä someen, blogiin tai uutuskirjeisiin. Vaikka et kokisi olevasikaan täydellinen kirjoittaja tai häpeilisit omia sisältöjäsi. Ilman konkreettista tekemistä (vaikka matkalla tulisikin huteja) on vaikea saavuttaa tuloksia!

Siispä älä anna virheiden pelon yrittäjänä ohjata sun päätöksiä. Yksilövalmennuksissa juttelen viikoittain asiakkaideni kanssa, jotka empivät oman liidimagneetin julkaisua, empivät ensimmäisen uutiskirjeen tai somepostauksen tekemistä, koska heistä tuntuu siltä, että he eivät ole riittävän hyviä tai riittävän valmiita. 

Mutta oikeasti, mitä on pahinta mitä oletettavasta ja ennakkoon pelätysti “mokasta” voisi poikia? 

Tuskin mitään niin vakavaa, että sen vuoksi kannattaisi jättää asioita tekemättä. Tämä minunkin tapaus osoitti, että mokani poiki minulle 8000€ rahaa muutaman vip-listalta poistuneen henkilön kustannuksella. 

Mitään vakavaa ei siis sattunut, vaikka se minua harmittikin.

 

Terkuin, 

Emma



Täällä voit tutustua palveluihin ja valmennuksiin tarkemmin.

Lue lisää

Liity VIP listalle

Vippiläisenä saat inspiraatiota ja tietoa yrittäjyydestä, yrittäjänä menestymisestä ja vinkkejä siihen miten ryhtyä yrittäjäksi.